Pływanie po jeziorach jednostkami wodnymi wydaje się być sprawą prostą. Nie jest to bowiem wyprawianie się na morze, gdzie czyhają na załogi wielkie niebezpieczeństwa. Niemniej jednak każda woda potrafi być zdradliwa. Należy o tym zawsze pamiętać i nigdy nie przeceniać swoich możliwości i umiejętności. Sprzęt którym pływamy również może okazać się zawodny. Każdy wytrawny kapitan statku dobrze o tym wie.

Niezależnie więc od tego gdzie się wybieramy, dobrze najpierw się przygotować. Dla kapitanów jednostek wodnych prowadzone są specjalne kursy i szkolenia, które maja przygotować ich na niespodziewane sytuacje, które mogą zastać ich podczas rejsu.

Szkolenia dzielą się ze względu na sprzęt, którym pływać chcą przyszli adepci. Jednym z rodzajów kursów, jest szkolenie na kapitana jednostek motorowodnych. Każdy tego rodzaju kurs zakończony jest egzaminem. Po zdanym egzaminie osoby przystępujące do niego otrzymują uprawnienia, które pozwalają im na prowadzenie jednostek wodnych.

Kursy motorowodne prowadzone są prze różne rodzaju jednostki komercyjne, które posiadają uprawnienia do przyznawania patentów. Koszt kursu to około pięciuset złotych. Sam egzamin kosztuje zaś dwieście złotych. Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze pięćdziesiąt złotych za wyrobienie patentu, czyli dokumentów poświadczającego zdobyte uprawnienia.

Kursy dla sterników motorowodnych dzielą się na dwa stopnie. Po kolei można zdobywać uprawnienia sternika motorowodnego i starszego sternika motorowodnego. Pierwsze z tych uprawnień przysługuje osobom, które ukończyły dwanaście lat, uzyskały zgodę obojga rodziców, ukończyły szkolenie oraz zdały egzamin na sternika motorowodnego. Drugi stopień przysługuje osobom pełnoletnim, które posiadają uprawnienia sternika motorowodnego, ukończyły kurs i zdały egzamin na starszego sternika motorowodnego.

Poza podstawowymi uprawnieniami, można starać się także o uprawnienia do bycia mechanikiem pokładowym, kapitanem jednostki motorowodnej oraz sternikiem morskim jednostki motorowodnej. Takie uprawnienia zdobywają jednak tylko ludzie, którzy rzeczywiście poświęcają się pływaniu w pełni. Jest to ich hobby, ich pasją.

Każdy sternik przede wszystkim powinien potrafić pływać. Niezależnie od tego czy rzeczywiście steruje motorówką czy pływa pontonem wojskowym. Tego umiejętności jednak przepisy nie wymagają.

Na szkoleniu młodzi adepci sztuki pływania poznają zagadnienia  dziedziny przepisów obowiązujących na wodach śródlądowych. Ponadto dowiedzą się jak zbudowane są jachty motorowe. Uczestnicy szkoleń poznają pod kątem teoretycznym także napęd motorówek. Ponadto przyszli sternicy dowiedzą się jakie obyczaje panują na wodach śródlądowych i jakich zasad związanych z ekologicznym pływaniem należy przestrzegać.

Kurs nie obejmuje jednak tylko teorii. Kursanci uczą się sterowania jachtem motorowym i manewrowania nim. Poznają podstawowe prace bosmańskie i ćwiczą metody ratownictwa wodnego.